Sortiment

Plastisol

Plastisol je suspenzia PVC častíc v tekutom plastifikátoru (plastifikátor, tiež zmäkčovadlo alebo zmäkčovač, to je pre zmenu čokoľvek, čo navyšuje tekutosť a plasticitu materiálov, do ktorých sú pridávané). Vo svojom prirodzenom stave tečie Plastisol ako tekutina a dá sa doslova "naliať", kam je treba. Látka "topí" pri 177 °C a naopak "tuhne" (pozor, je to už nezvratný proces) pri 60 °C.

Plastisol

 Plastisol je dnes na trhu k dostaniu doslova v nespočetnom objeme farebných odtieňov, takže je nepravdepodobné, že by ste si práve vy nevybrali ten ideálny pre vaše potreby.

Ako Plastisol ovplyvňuje výrobu a spracovanie textilných látok?

Dá sa naň zďaleka najčastejšie naraziť zrovna ako akési "textilné farbivo“ u tzv. Techniky sieťotlače ("Sieťotlač", aneb tiež "šablónový tlač" či dokonca "prietlač", je grafická technika, umelecký sieťotlač sa zase pre zmenu nazýva "serigrafia" - doslova ide o "kresbu na hodváb"). Tiež sa bežne používa ako vonkajšia krycia vrstva s veľmi univerzálnym použitím. Ide o jednu z najlepších moderných volieb vtedy, keď niekto chce tlačiť nepriehľadnú grafiku na tmavšiu látku.

Plastisol nie je rozpustný ani riediteľný vo vode. A v obľube je napríklad aj z toho dôvodu, že keď sa s ním pracuje, tak pre výsledné dielo nie je potrebné vôbec používať vodu (na rozdiel od prakticky všetkých prírodných materiálov, farbív a vlákien), skrátka sa raz "mierne zapečie" a je to ( samovoľne Plastisol nezaschne, takže sa musí vysušiť umelo). Väčšinou Plastisolu stačí aj teplota ľahko dosiahnuteľná v domácej peci - teda okolo cca 180 °C pre jeho plné zakonzervovanie. Veľmi obľúbený je najmä preto, že pri výrobe v továrni samovoľne nezasychá (ako prírodné vodné farby), keď ho niekde necháte dlhšiu dobu stáť.

Plastisol

 Plastisol je síce skôr doménou väčších moderných textilných výrobcov či potlačových štúdií, ale to iste neznamená, že by pre neho nenašiel využitie napríklad nejaký moderný umelec...

Pri použití Plastisolu je tiež dobré pamätať aj na to, že má tendenciu vyplavovať sa na povrch používaného vlákna skôr, než ho skrz-naskrz nasiakne. Tým teda doslova a do písmena vzniká dojem "plastického" obrazu a textúry na látke. Ostatné textilné atramenty preto určite dávajú vzniknúť u svojich používaných farieb na látkach viac jemnejším dojmom.