Sortiment

Ako v núdzi kontaktovať Horskú službu?

11. 1. 2024 | Rady a tipy | Radek Mládek | Doba čítanie: 3 minúty
Nájdené v magazíne (0)
Nájdené v slovníku pojmov (0)
Bohužiaľ, na zadané hľadanie sme nič nenašli.

S januárovým ochladením sa snáď začne do hôr opäť vracať sneh, ktorý môže výrazne komplikovať treky vo vyšších nadmorských výškach, kde pôsobí Horská služba. Pripravili sme si pre vás informácie o tom, čo je náplňou práce Horskej služby, ako môžete Horskú službu privolať a na čo si dať pozor v prípade chytrých hodiniek a telefónov.

Náplň práce Horskej služby

  • organizuje a vykonáva záchranné a pátracie akcie v horskom teréne,
  • poskytuje prvú pomoc, zaisťuje transport zranených osôb,
  • zaisťuje prevádzku záchranných a ohlasovacích staníc,
  • dbá na bezpečnosť návštevníkov hôr,
  • vykonáva hliadkovú činnosť a lavínové pozorovania,
  • informuje o aktuálnych poveternostných a snehových podmienkach.

Horská služba má ďalej na starosti celý rad ďalších činností, ako je napríklad inštalácia a údržba výstražných zariadení. Viete ale, že na číslo Horskej služby +420 1210 nemusíte volať len v prípade, že sa niečo naozaj pokazí? Na tomto čísle sa môžete informovať o aktuálnom počasí, lavínach a prekážkach na ceste. Pokiaľ sa plánujete vydať na dlhšiu cestu po horách, je možné Horskej službe nahlásiť celú trasu vopred. Budete tak poistení pre prípad, že by nastali problémy. Horská služba bude hneď vedieť, kde váshľadať.

Snežný skúter horskej služby. Zdroj: https://pixabay.com/cs/photos/sn%C4%9B%C5%BEn%C3%BD-sk%C3%BAtr-horsk%C3%A1-slu%C5%BEba-z%C3%A1chrana-2123699/

 Pokiaľ sa plánujete vydať na dlhšiu cestu po horách, je možné Horskej službe nahlásiť celú trasu dopredu.

Uložte si číslo

Číslo +420 1210 je pravdepodobne to najdôležitejšie, čo by ste si mali pred výletom do hôr zapamätať a uložiť do svojho mobilného telefónu. Nezabúdajte, že toto číslo je vyčlenené výhradne pre oblasti hôr, a tak sa vám na ňom budú pracovníci venovať okamžite. Rovnako tak budete pri hovore automaticky presmerovaní na najbližšiu stanicu Horskej služby.

Čo je potrebné počas hovoru oznámiť?

Hovor s Horskou službou sa v zásade nijako nelíši od telefonátu na linku 155 alebo 112. Ak nebudete vedieť, čo povedať, záchranár si vás navedie. V rámci úspory času je ale lepšie, keď viete, na aké otázky sa pripraviť a čo si vopred ujasniť.

  • Čo sa stalo: pád na lyžiach, pád lavíny, náraz do stromu.
  • Komu sa to stalo a prípadne koľko je zranených.
  • Aký je stav zraneného: komunikuje, dýcha, krváca.
  • Kde sa zranený nachádza: orientačný bod, bod záchrany, horská chata.

Automatické správy o páde

Niektoré chytré telefóny a hodinky majú pomerne šikovnú funkciu, ktorá stráži bezpečie používateľa. Vo väčšine prípadov vysielajú núdzový signál v prípade vážneho pádu či poranenia. Niekedy ale situáciu vyhodnotia zle a z obyčajného pádu na zjazdovke je razom pátracia akcia niekoľkých záchranárskych tímov.

Takáto situácia sa stala napríklad vlani v novembri, keď pri páde turistov vyslal telefón núdzovú SMS. Horská služba síce dotyčnému neustále volala, ten ale prichádzajúce hovory nedvíhal. Je preto dôležité mať na pamäti, že na spätné hovory záchranárov je skutočne nutné odpovedať. Predídete tak vyhrotenej situácii a zbytočnému výjazdu.

zimná krajina

 Než sa vydáte (nielen) v zime do hôr, stiahnite si aplikáciu Záchranka, ktorá je úzko previazaná s IZS a Horskou službou.

Aplikácia Záchranka vám uľahčí privolanie pomoci

Pre prípad, že by ste nemohli určiť svoju polohu, odporúčame využívať aplikáciu Záchranka, ktorá je úzko previazaná s IZS a Horskou službou. Po priložení palca po dobu 3 sekúnd na displej telefónu začne Záchranka núdzové volanie a zároveň odošle dispečerovi presné súradnice vašej polohy. Potom k vám automaticky vyšle najbližší tím Horskej služby.

Záchranka má aj špeciálny modul priamo pre horské oblasti, kde nájdete aktuálne informácie o lavínach a počasí. Pokiaľ potrebujete kontaktovať Horskú službu, môžete tak urobiť aj cez špeciálne tlačidlo v module horskej služby. Aplikácia vás prepojí na stanicu vo vašej lokalite.

Sami záchranári z Horskej služby si aplikáciu pochvaľujú predovšetkým preto, že behom niekoľkých sekúnd vedia, kto je zranený, čo sa stalo a kde majú zasahovať. Vďaka lokalizácii volajúceho vyráža tím Horskej služby okamžite na miesto a vo väčšine prípadov sa dostáva k človeku v núdzi ešte pred záchrannou službou, s ktorou sa v prípade zranenia následne dohovára na odovzdaní pacienta.

Nové funkcie aplikácie Záchranka

Tím aplikácie Záchranka prináša v spolupráci s Horskou službou nové funkcie, ktoré uľahčujú lokalizáciu miesta nehody. Novo tak došlo k vylepšeniu prenosu polohy, vývojári tiež pridali novú funkciu, vďaka ktorej môžete poslať záchranárom fotky z miesta nehody.

Odporúčané produkty
Autor článku
Radek Mládek
Prejsť do magazínu
Obsah článku

Páči sa Vám článok?