📢 Posúvame sa ďalej: Top–ArmyShop mení meno na Rigad! Chcem si prečítať viac

Názov tejto tradičnej nemeckej spoločnosti je vlastne skratkou – Hanwag v skutočnosti označuje zakladateľa firmy Hansa Wagnera. Výrobca obuvi s viac ako storočnou históriou sa špecializuje na outdoorové topánky a ide mu to dobre.

V priebehu svojej existencie nepatril Hanwag k typickým zástupcom startupov. Jeho rast nebol raketový, ale naopak pomalý. Na druhú stranu bol stabilný a pokračuje dodnes. Vďaka tomu je dnes Hanwag tam, kde je. V prvých 83 rokoch svojej existencie mala táto nemecká firma iba dvoch riaditeľov. Tým prvým bol Hans Wagner, po ktorom podnik nesie svoje meno a ktorý bol už treťou generáciou obuvníkov vo svojej rodine.

Lojalita nadovšetko

Druhým dlhoročným šéfom Hanwagu bol Hansov synovec Josef Wagner. V dnešnej dobe sa už síce nejedná o malú dielničku ako na začiatku, ale aj tak zostáva Hanwag silne špecializovanou firmou a expertom na to, čo robí. Čo oceňujú nielen zákazníci, ale aj zamestnanci spoločnosti, ktorí majú oprávnený pocit, že práca, ktorú robia, má zmysel.

Jedným z týchto zamestnancov bol aj Franz Kreutner, ktorý do firmy prišiel ako utečenec krátko po 2. svetovej vojne. A zostal tu po dobu dlhých 47 rokov, medzi rokmi 1947 a 1994. Ďalšou stálicou v radoch Hanwagu bol Adam Weger, ktorý s krátkymi prestávkami v spoločnosti pracoval medzi rokmi 1968 a 2015. Z toho veľkú časť na pozícii šéfa výskumu a vývoja – a považoval si ho aj samotný Josef Wagner, ktorý o ňom hovoril ako o „perfekcionistovi, čo sa týka funkčných a technických detailov.“

Kvalitné portfólio

Kvalitní a lojálni ľudia prirodzene prinášajú kvalitné výsledky. A tak už v 60. rokoch 20. storočia vyvážal Hanwag vo veľkom do Spojených štátov lyžiarske topánky. Horolezecké topánky Hanwag potom na trh prišli ešte predtým, než bolo horolezectvo moderné. Predtým išlo o silne špecializovanú záležitosť relatívne malého množstva nadšencov, pre ktorých nemalo cenu šiť topánky vo veľkom. Topánky Hanwag pre parašutistov boli zase navrhované tak, aby umožňovali čo možno najmäkšie pristátie.

Najdôležitejším prvkom sortimentu značky Hanwag sú však doposiaľ pohorky a turistické topánky. Tento typ obuvi doviedol nemecký výrobca k dokonalosti. Turistické topánky Hanwag boli vždy navrhované tak, aby zvládli nielen „príkré“ ulice nemeckých miest, ale tiež (a to predovšetkým) hory celého sveta, vzdialené tropické oblasti aj niekoľkodňové treky.

Topánky Hanwag toho vydržali veľa. Čo okrem iného znamená, že táto spoločnosť presadzovala myšlienku udržateľnosti ešte dávno predtým, než toto slovo začalo byť všadeprítomné – respektíve ako píše na svojom webe samotný Hanwag, „ako bolo znovuobjavené v dnešnom veku greenwashingu“.

Výhradne európska výroba

Hoci to možno v rôznych fázach existencie Hanwagu bolo lákavé, spoločnosť sa nikdy neuchýlila k tomu, aby výrobu svojej obuvi presunula mimo Európy. Aj za cenu vyšších nákladov. Kvalita totiž bola pre Hanwag vždy dôležitejšia ako krátkozraké úspory, ktoré by v konečnom dôsledku poškodili vnímanie spoločnosti v očiach zákazníkov.

Náročnosť výroby znamená, že dobré trekové topánky síce vyjdú na vyššie tisíce korún, ale na druhú stranu ich producent na nich má maržu nižšiu ako výrobca priemerných tenisiek, ktoré stoja polovicu tejto sumy. Jedna topánka sa skladá z viac ako stovky súčastí a každá z nich musí byť kvalitná. Čo znamená nulovú toleranciu ku kompromisom. A teraz je ešte nutné vziať do úvahy, že časť technológií Hanwag – ale aj ďalší výrobcovia turistickej obuvi – získava od externých dodávateľov, ako sú Vibram alebo Gore-Tex.

Hanwag sídli vo Vierkirchene (čo by sa dalo preložiť ako „Štvorkostelí“) u Mníchova v Bavorsku a topánky pre neho vyrába okrem iného istá rodinná obuvnícka firma v Chorvátsku, ktorá už viac ako tri desiatky rokov dodáva exkluzívne práve pre Hanwag.

Koniec jednej éry

Na začiatku tisícročia sa Hanwag rozrástol natoľko, že už nebolo v silách vedenia udržať ho ako čisto rodinnú záležitosť. V roku 2004 odchádzal vtedajší šéf Hanwagu Josef Wagner do dôchodku a pretože za seba nedokázal v okolí nájsť vhodnú náhradu, začal sa obzerať po kupcovi. Nakoniec bola zvolená skupina Fenix zo Švédska, a to predovšetkým z toho dôvodu, že súhlasila so zachovaním samostatnosti značky Hanwag. Tá tak aj pod novým vlastníkom zostáva výrobcom kvalitnej obuvi z Bavorska, ktorý má meno na celom svete.

A čo robí dobrú topánku dobrou topánkou? Na záver môžeme citovať Jozefa Wagnera, ktorý povedal: „Dobrá topánka vlastne nie je nikdy hotová.“ Jeho slová naznačujú, že inovácie sú niečo, s čím môžeme u Hanwagu počítať aj v priebehu ďalšieho storočia jeho existencie.

Zobraziť filter produktov
Doprava zadarmo od 200 €
97 % tovaru je na sklade
Garancia vrátenia peňazí
Kamenné predajne
Filter
Dostupnosť
Označenie
Cena
Farba
Kategória
Hmotnosť (kg)
kg kg
Materiál