Ťažké krabice, sud, výstroj, skrátka bremeno, ktoré váži často aj 40kg? Kto by sa s tým chcel ťahať. Zdravie máte len jedno a navyše, nosiť to na dlhé vzdialenosť? To tak! Povedzte radšej takému bremenu - Vlez mi na chrbát. Nerobíme si žarty, s nosnými rámami je to reálne ba čo viac, ľahko dosiahnuteľné. Ako je to možné?
Nosné rámy sú chrbtovej konštrukcie, ktoré umožňujú niesť ťažké bremená s ľahkosťou. Nie, že by snáď bolo bremeno naraz ľahšie, ide o mechanizmus záťaže. Ak budeme nosiť 40kg v rukách, nebude to nič príjemné. Telo má tendencie púšťať ramená dopredu, a dolu. Tým dochádza k namáhaniu úponov a chrbtového svalstva. To prechádza v námahu do kostrovej a chrbticovej časti. Spôsobíme si tak nepríjemné bolenie chrbta, niekedy priamo aj úraz.
Nosné rámy umožňujú prenesenie záťaže skrze chrbát do nôh. Tak sme schopní preniesť viac kilogramov na dlhšie vzdialenosti a vlastne celkom bezpečne. Tak znie teória, prax je však iná a potrebuje trochu postrážiť. Než sa pozrieme, na čo si máme dávať pozor, povedzme si niečo ku konštrukcii.
Rámy sa skladajú z dvoch častí. Jednou je chrbtová a druhou nosná. Chrbtová časť má čo najlepšie zabezpečiť pohodlie užívateľa, nosná zase čo najlepšie nosnosť a variabilitu pre pripevnenie bremena. Pokiaľ budú tieto dve časti vyrobené hlavou, bude nosný rám skvele využiteľný.
Popruhy pre zdravie
Ako sme si načrtli vyššie, jednou z častí nosného rámu je chrbtová časť. Tá sa skladá z chrbtového a nosného systému. Chrbtový systém sa stará o dobré odvetrávanie, vďaka čomu nebudeme mať zbytočne spotený chrbát. Nosný systém sa stará o náš chrbát, ale trochu v inom smere. Dobrý nosný systém je základom k pohodliu počas nosenia nosného rámu. Dbajte na to, aby mal vždy tri základné časti - bedrový pás, hrudný popruh a ramenné popruhy.
- Bedrový pás prenáša záťaž do nôh a drží rám na mieste. Tento pás musí byť polstrovaný, silný a nastaviteľný. Výhodou je, keď má napríklad Molle® systém, alebo iné mechanizmy pre uchytenie vybavenia.
- Hrudný popruh drží ramenné popruhy v správnej polohe, a tak uľavuje chrbtu. Popruh musí byť ako výškovo, tak i dĺžkovo nastaviteľný. Skvelé je, keď má napríklad pútko na umiestnenie vybavenia.
- Posledné sú ramenné popruhy. Tie musia byť vždy dobre polstrované, nastaviteľné ako dĺžkovo, tak i výškovo. Nastavenie ramenného pásu voči polohe nosného rámu ho stabilizuje. Ak teda pôjdete po nerovnom povrchu alebo budete nútení prekonávať zložitý terén, nosný rám vás nebude ohrozovať vychýlením ťažiska.
Správna konštrukcia umožňuje viac
Druhou hlavnou časťou je samotná nosná časť. tu rovno zabudnime na všetky plasty, oceľ a podobné materiály. Prečo? Buď nič neunesú, alebo sú sami ťažké, čím vám k bremenu často pridajú pár kíl navyše. A to chcete? NIE!
Nosná časť by mala byť vyrobená najlepšie z duralu (hliník). Ten je dostatočne ľahký a pevný na to, aby sme sa mohli na nosný rám spoľahnúť. Dbajte tiež na konštrukčné hľadisko. Rám musí byť konštruovaný tak, aby pojal čo najviac bremien a zároveň nezhoršoval už tak zlú situáciu. Mal by mať teda stojanček pre ľahšie usadenie. Vďaka tomu bude rám stabilný aj na zemi. Môžete si ho tak ľahšie obliecť. Takto ťažké rámy sa nedávajú na chrbát klasickým spôsobom ako batohy. Skôr ako ťažké krosny. Teda zo sedu, alebo uložením na vyvýšené miesto. Sledujte aj, akým spôsobom sa pripevňuje bremeno do rámu. Má rám dostatok pútok a uchytenie?
Materiál v hlavnej úlohe
Okrem konštrukčných kritérií je potrebné dbať aj na kvalitné materiály. Dural sme si už spomenuli. Zvyšok rámu však vždy býva textilný. Tu sa najviac hodí Cordura, alebo nylon. Dbajte však na vyššie gramáže, teda ideálne 700 a viac. Plastové časti (D očká, trojzubca, atď.) musí byť vždy kvalitné. Napríklad teda Duraflex®.
Pomocník do nepohody
Nosné rámy sú pomocníkmi, kde iní už mávajú bielou vlajkou. Dôležité však je - dobre si vyberať. Môžeme mať rám do 30, 40 aj 50 kilogramov. Vždy však pamätajte na to, čo sme vám tu oznámili. Dobrý chrbtový a nosný systém, kvalitná konštrukcia a materiály. Dbajte na kvalitu, nechcete niesť 50 kilogramov na 20 kilometrov a nadávať si, že je ten rám plne na nič, že nie?