Sortiment

Ako zvoliť udržateľné oudoorové produkty

26. 2. 2020 | Rady a tipy | Petr Hájek | Doba čítanie: 13 minút
Nájdené v magazíne (0)
Nájdené v slovníku pojmov (0)
Bohužiaľ, na zadané hľadanie sme nič nenašli.

Či už kupujete bežnú bavlnenú čiapku alebo snáď nejaký super-technický značkový produkt proti počasiu, každý z nich má nejaký dopad a vplyv na prírodné prostredie a sociálne podmienky. Keď ale budete rozumieť, ako sa snaží jednotlivé značky minimalizovať tento vplyv a vyprodukovať veci, ktoré sú viac udržateľné, tak možno aspoň takto urobiť svojim nákupom vybavenia a šiat premyslenú voľbu o tom, čo podporíte a čo nie.

Ľudia na pracovnej schôdzke sediaci pri stole s notebookmi

 Moderné veci tvorené hlavne plastmi majú jeden drobný problém - nie je to prirodzená prírodná vec, takže keď sa potom daný kúsok mikrovlákna dostane do vášho organizmu (alebo prírody), tak nemá príroda žiadnu vec, ako ho zdolať, podobne ako to robia napríklad huby s mŕtvymi živočíchmi.

V tomto článku preto dôjde na prehľad tých najviac relevantných udržateľných tém v outdoorovej brandži. Keď zvážite nasledujúce udržateľné atribúty pri nákupe, tak môžete mať pozitívny vplyv na vaše / naše životné prostredie, svoje zdravie, život, zaobchádzanie so zvieratami aj ľuďmi tam, kde sa toto vybavenie vyrába. Dnes najčastejšie narazíte na tieto udržateľné ocenenia:

  • Animal welfare
  • Fair Trade
  • Organically grown cotton
  • bluesign®
  • Recycled materials
  • Forest Stewardship Council™

Čo znamená označenie "Animal Welfare" na produktoch?

Nech sa tu už bavíme o periu vo vašom spacom vaku alebo na vlne založenej vložke do vašich kožených topánok, väčšina z nás má a využíva nejaké zo zvierat odvodené produkty (a to skoro u všetkého vášho outdoorového vybavenia). Ak si chcete byť istí, že so zvieratami bolo dobre zaobchádzané a miestni za ne dostali férové a neotrocké ceny, tak sledujte tieto zvieracie štandardy:

  • Responsible Down Standard (RDS - Táto certifikácia zaisťuje, že o kačice a husi, ktoré poskytli perie, bolo dobre postarané. Týka sa to zvyčajne aj zimných búnd, spacích vakov, topánok, ... Tiež to garantuje, že neboli použité nehumánne praktiky (nútené kŕmenie alebo šklbanie zaživa).
  • Responsible Wool Standard (RWS) - Keď vidíte toto označenie, môžete si byť istí, že ovce, ktoré poskytli vlnu, boli ošetrované a chované na farmách, ktoré rešpektujú a operujú v súlade so štandardom Animal Welfare.
  • Leather Working Group (LWG) - Aj keď tento certifikát ako taký nemonitoruje humánne zaobchádzanie so zvieratami, tak monitoruje praktiky a správania producentov kože smerom k životnému prostrediu. Ide o veci používané na kožené topánky a podobné kožené produkty pod. Dodávateľ môže získať štyri verzie: "Gold", "Silver", "Bronze" alebo "Pass" za svoje spravovaní prírodného majetku.
  • Vegan a Organic - Vzťahuje sa to na outdoorové jedlo všetkých foriem. Dokonca aj niektoré syntetické topánky sú označené ako vegan.

Čo znamená označenie "Fair Trade" na produktoch?

Toto označenie vám asi bude známe zo sekcie kávy, čaju a jedla všeobecne. Filozofia Fair Trade stále rastie čo do svojej známosti aj vplyvu a má čím ďalej viac produktov.

Fair Trade je široký pojem pre programy, ktoré podporujú udržateľné lokálne podnikanie a bezpečné pracovné prostredie pre farmárov a ľudí tu celkovo pracujúcich. Fair Trade štandard tiež podporuje ochranu životného prostredia a zosilňuje miestne komunity. Nad týmto systémom bdie niekoľko medzinárodných organizácií, z ktorých je najväčší a najznámejší asi Fairtrade International a potom Fair Trade USA.

Pokojne sa dá nájsť aj na ingredienciách a materiáloch konkrétnych produktov vedľa tovární a procesov. Aby túto certifikáciu niekto získal pre nejaký produkt, tak samozrejme musí spĺňať všetko príslušné a potrebné zároveň.

Veverička na kameni v lese

 Príroda je jedna veľká spojitá nádoba, ktorej sme všetci súčasťou. Než teda do nej niečo nabudúce vyhodíte, niekoľkokrát si to dobre rozmyslite. Skutočne neexistuje lepšia alternatíva?

Čo znamená označenie "Organically Grown Cotton" na produktoch?

Čo sa týka konvenčne šitej bavlny, tak tá môže mať nečakane veľké dopady na životné prostredie a krajinu, kde rastie. Organicky pestovaná bavlna však má tento vplyv však čo najviac minimalizovaný: v prvom rade, nie sú povolené žiadne pesticídy ani herbicídy.

Farmy pestujúce organickú bavlnu, čo sa chcú týmto prestížnym štítkom pýšiť, musia tiež aktívne praktizovať procesy, ktoré podporujú pozitívny vplyv na poľnohospodársku pôdu, redukujú vplyv na miestne vodné systémy a majú nižšiu spotrebu energie. Uhlíkové emisie organicky pestovanej bavlny sú obvykle výrazne nižšie ako u tradičného hospodárenia.

Pokiaľ teda hľadáte niečo s organickou bavlnou, tak hľadajte u konkrétneho produktu podobnú informáciu. Výrobca sa zvyčajne rád pochváli.

Čo znamená označenie "bluesign®" na produktoch?

Systém bluesign® operuje a usiluje v každom kroku zásobovacieho reťaze o to, aby sa do určitého produktu a jeho výrobného procesu nedostali akékoľvek jedovaté / škodlivé substancie. Tím bluesign® obsahuje dnes popri expertov na chémiu tiež znalcov cez textilnú výrobu a má aj robustný systém továrenských auditov a certifikácií. Kľúčové oblasti zahŕňajú tieto:

  • Využitie zdrojov - tím bluesign® konzultuje s továrňami to, že im pomáha operovať viac efektívne. To znižuje celkovú spotrebu vody, energií aj chemikálií.
  • Zamestnanecké zdravie a bezpečie - aktívne pracujú s výrobcami na elimináciu hazardných materiálov a implementujú lepšie pracovné procesy. Znak bluesign® tiež pomáha a naznačuje, že ľudia tu pracujúci nebudú vystavení nebezpečným chemikáliám.
  • Vodné a vzdušné emisie - továrne chváliaci sa s podporou bluesign® musia splniť prísnejšie nároky a štandardy na znečistenie a emisie a musí ich lepšie kontrolovať.
  • Spotrebiteľská bezpečnosť - systém bluesign® tiež zahŕňa na svete najprísnejšie normy na chemickú čistotu a bezpečnosť pre textilom.
  • Bluesign® certifikované materiály a produkty - ak uvidíte na niečom logo bluesign®, tak to znamená, že daná vec bola ohľadne svojho prírodného, zdravotného aj bezpečnostného hľadiska preklepnutá skutočne dokonale a prísne overená počas procesu výroby. Aj značka a skupina bluesign® sa stáva čoraz populárnejšia u stále väčšieho objemu outdoorových vecí. Aj v budúcnosti sa teda s ňou zrejme budete stretávať čoraz častejšie.

Ak budete hľadať čokoľvek z oblečenia (či na textilu založené veci ako batohy) alebo podporujúceho bluesign® a dané logo, tak hľadajte texty: "bluesign®-certified material" alebo "bluesign® product".

Človek na loďke uprostred jazera

 Neuveriteľný objem vecí určených pre outdoor je z plastu, prípadne nejaká jeho časť. Prakticky by sme dnes nenašli nič, kde nie je aspoň troška. Či je to správny smer a trend je samozrejme otázka. Stále lepšia recyklácia ale bude potrebná, pretože lacná nafta je dávno minulosťou a tento stav sa určite nebude lepšiť...

Čo znamená označenie "Recycled Materials" na produktoch?

Veľký úspech udržateľnej filozofie je recyklácia plastových fliaš na produkciu polyesteru pre najširšiu škálu produktov zahŕňajúcich všetko od šiat až po plastové vybavenie. Recyklované polyestery nájdete prakticky všade - od základných vrchných vrstiev na bundách, cez svetlá, až po batohy. Skrátka akýkoľvek produkt, kam by bolo potrebné inak dodať polyester tradičný / základný.

Podobne orientovaná firma a produkty sa obvykle pochváli niekde na opisu alebo produktovej stránke aj s tým, koľko fliaš pripadlo na výrobu práve toho alebo onoho produktu.

Aj keď dnes nie je až tak viditeľný ako polyester, tiež recyklovaný nylon sa občas dá v produktoch nájsť a to v porovnateľne variabilnej a bohatej ponuke produktov aj ošatenia.

Keď niekto používa recyklované materiály, tak mu to redukuje potrebu aj náklady po iných materiáloch a surovinách. Zvyčajne to vyžaduje aj menej energie na spracovanie a vody, než získavanie materiálov ich tradičnou cestou. Tiež to znižuje objem odpadu, ktorý skončí v zemných skládkach.

Čo znamená označenie "Forest Stewardship Council™ (FSC)" na produktoch?

Forest Stewardship Council™ (FSC) značí, že tieto drevené (alebo na dreve založené produkty ako napríklad papier, drevo, prírodná guma, celulózové vlákna, ...) sú vyrobené tak, aby rešpektovali rigorózne predpisy a štandardy pre správu lesa, z ktorého vzišli. FSC certifikácia pokrýva širokú škálu tém vrátane správania sa k životnému prostrediu, vyhovenie legálnym a regulačným mechanizmom, práva ľudí tu natívne žijúcich a sociálne a ekonomické dobré zaobchádzanie s pracujúcimi vrátane miestnych komunít.

Čo sa týka konkrétnych ceduliek, tak môžete vidieť niečo z nasledujúcej zostavy:

  • FSC 100% - znamená, že všetko drevo, papier a ďalšie na dreve založené produkty v rámci tejto produktovej línie kompletne prišli od lesov certifikovaných FSC.
  • FSC Recycled - pre zmenu znamená, že všetko drevo, papier a ďalšie na dreve založené produkty v rámci tejto produktovej línie sú kompletne z recyklovaných zdrojov (tj. opätovne získaných a použitých).
  • FSC Mix - toto zase naznačuje, že všetko drevo, papier a ďalšie na dreve založené produkty v rámci tejto produktovej línie sú z FSC certifikovaných materiálov, kontrolovaného dreva alebo recyklovaných materiálov.

"Kontrolované drevo" znamená, že je minimalizovaný risk použitia dreva a výrobkov z neho z neprijateľného zdroja vrátane dreva, čo bolo získané z lesa prírodného / pralesa, čo sa stal obhospodáreným a teda bežným alebo lesa, kde je / bol vysoký dôraz na jeho zachovanie z nejakých miestnych dôležitých dôvodov a manažment si na neho dlho brúsi píly.

Opäť stačí hľadať logo FSC, keď nakupujete niečo z dreva alebo na ňom založenom. FSC tiež pamätá aj na dreve založené balenie, takže tam sa dá logo nájsť tiež.

Tipy k produktovej udržateľnosti

  1. Opravujte si svoju vlastnú výstroj, ako to len ide. Čím dlhšie totiž vaše vybavenie vydrží, tým neskôr bude nutné ho vo funkcii nahradiť tovarom novým, ktorý pochopiteľne bude zahŕňať vyhodenie starého. Dôkladne preto čítajte inštrukcie k ich oprave a majte na to v zálohe materiály aj sady na opravy (obvykle je má práve výrobca).
  2. Sledujte certifikácie tretích strán. Väčšina štandardov a symbolov dnes spomínaných je kontrolovaná nezávislými organizáciami. Jedine takto sa dá totiž zabezpečiť, že ich práca bude skutočne nestranná. Dajte si pozor na vágne termíny typu "eco" a "green", pokiaľ k tomu nenájdete nejaké údaje (ktoré nemá druhá strana najmenší dôvod tajiť), tak určite spozornite.
  3. Čítajte reporty o udržateľnosti od outdoorových značiek. Rad značiek vydáva dnes podobné informácie v online forme. Tie bývajú plné najnovších informácií ohľadom aktuálnych zmien a noviniek v tejto briskne sa rozvíjajúcej brandži. A zvyčajne bývajú súčasťou toho aj certifikácie tretích strán, aké tu sú. Dá sa tu odhaliť tiež viac o filozofii a motívoch či ďalších iniciatívach (maratóny pre vojakov, ...) danej outdoorovej firmy.
Autor článku
Petr Hájek
Petr rád trávi čas v prírode, obvykle ako turista. Rád skúša nové veci z oblasti prežitia a to nielen v prírode, rád testuje nové produkty a objavuje nové značky, ktoré vstúpia na trh s produktmi pre prežitie. Jeho životné krédo je: "Aj ten najhorší deň v lese je stále lepšie ako ten najlepší deň v práci!".
Prejsť do magazínu
Obsah článku

Páči sa Vám článok?